Aansluiten bij het verhaal en de wensen van de inwoner

Waarom is het zo belangrijk om aan te sluiten bij de inwoner?

Mensen willen graag gehoord worden en niet steeds opnieuw hun verhaal hoeven vertellen. Als professional is het belangrijk dat je luistert naar de inwoner en aansluit bij wat voor diegene belangrijk is.

Zo kan de inwoner je gaan vertrouwen en voelt die zich gehoord en begrepen. Samen met de inwoner werk je aan een plan van aanpak om de situatie te verbeteren. Dat doe je op basis van diens verhaal, wensen en behoeften.

Als professional wil je ook dat de inwoner het leven kan leiden dat diegene zelf wil. Dit ondersteun je door de inwoner als dat kan zelf te laten bepalen welke ondersteuning daarbij past. We noemen dat ‘uitgaan van eigen regie’. Je kijkt daarna samen naar wat er mogelijk is. Zo krijg je een resultaat waar je beiden achter staat. We weten uit onderzoek dat als de inwoner de regie heeft en meewerkt aan overleg, het maken van een plan en de ondersteuning zelf, het traject succesvoller is. Ook zullen er meestal minder snel veranderingen nodig zijn tijdens het traject. En de kans dat oplossingen passend en blijvend zijn, is groter als de inwoner ze zelf bedacht heeft.

Hoe sluit je aan bij de inwoner?

Om samen goede oplossingen te bedenken, is het belangrijk dat je als professional goed met de inwoner kunt samenwerken. Hoe je je als professional opstelt en gedraagt in contact met inwoners die hulp nodig hebben, noemen we ook wel de basishouding. Er zijn een paar punten die helpen om samen goede oplossingen te bedenken: vertrouwen in elkaar, veiligheid, gelijkwaardigheid en voortdurende betrokkenheid. Heb je een sterke relatie met de inwoner waarbij je elkaar vertrouwt? Dan is er meer kans dat de hulpverlening slaagt.

Als professional kun je aan onderstaande punten werken om de samenwerking te versterken:

  1. Persoonlijke band, van mens tot mens
    Als professional krijg je een persoonlijke band met de inwoner. Dit zorgt voor meer gelijkwaardigheid. Sluit aan bij hoe de inwoner het probleem ziet en neem zijn of haar mening serieus. Laat de inwoner het tempo bepalen en zet geen druk.
  2. Tijd en ruimte nemen
    Neem de tijd en ruimte om de behoeften van de inwoner te begrijpen, de eigen regie te versterken en samen op zoek te gaan naar oplossingen die passend zijn. Soms betekent dit dat je afwijkt van de standaard procedures. Dit vraagt om creativiteit en lef van jou als professional.
  3. Mogelijkheden zien
    Door stress en moeilijke situaties kan de inwoner diens eigen talenten, kansen en mogelijkheden soms niet meer goed zien. Laat de inwoner zien dat je vertrouwen hebt in dat de situatie kan veranderen. Bespreek wat de inwoner goed kan en benadruk wat goed gaat.
  4. De relatie bespreken
    Hoe een inwoner op de ondersteuning reageert, hangt samen met hoe jullie met elkaar omgaan. Het is belangrijk om steeds na te denken over wat je doet of niet doet. Dit vraagt om aanpassingsvermogen. En dat je kunt zien wanneer je niet goed aansluit, zodat je iets anders kunt proberen. Bespreek samen hoe de samenwerking gaat. Wees flexibel en vraag om hulp als dat nodig is.

Wat werkt nog meer goed bij ondersteuning van inwoners?

We hebben nog meer elementen beschreven die belangrijk zijn in jouw werk als professional in het sociaal domein. Zo kun je inwoners die dat nodig hebben de juiste ondersteuning en zorg geven. Deze elementen komen uit jarenlang onderzoek en noemen we ‘werkzame elementen’. Benieuwd naar de werkzame elementen in de toegang tot ondersteuning en uitvoering in het sociaal domein? Bekijk de werkzame elementen.