Ontwikkeling |
Ontwikkeling van kinderen en jeugdigen (ontwikkelingsfasen) |
Kunnen bevorderen van een positieve ontwikkeling (normale ontwikkeling kinderen en jeugdigen) |
Normale ontwikkeling van kinderen |
|
|
|
Schema ontwikkelingsaspecten & omgevings-interactie |
|
|
|
Top tien beschermende factoren |
Opvoed- en opgroeiproblemen |
Meest voorkomende opvoed- en opgroeivragen en problemen (van ‘normale’ problemen tot complexe problematiek) |
Betekenis van het probleem voor de opvoeding |
Richtlijn opvoedingsondersteuning |
|
|
|
Quickscan naar ondersteuningsbehoefte zorgintensieve gezinnen |
|
Ontwikkelingsfactoren |
Ondersteuning bij ontwikkelingsachterstand of opvoedproblemen bij jonge kinderen |
Integrale vroeghulp |
|
|
|
Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek |
|
|
|
JGZ Richtlijn opvoedondersteuning |
|
|
|
Richtlijn ernstige gedragsproblemen |
|
|
|
Problematisch gedrag |
|
Terugdringen van belemmerende factoren |
Afweging beschermende en belemmerende factoren |
Balansmodel |
|
Angst, depressie of trauma |
Interventies, aanpakken, ondersteunende organisaties en doorverwijzing |
JGZ richtlijn over angst |
|
|
|
JGZ richtlijn depressie |
|
|
|
Wat werkt bij angst |
|
Autisme |
“ |
JGZ richtlijn Autismespectumstoornis |
|
|
|
Wat werkt bij autisme |
|
|
|
Handreiking: van sociaal onhandig tot autisme |
|
ADHD |
" |
JGZ richtlijn ADHD |
|
|
|
Richtlijn ADHD |
|
|
|
Handreiking: van onrustig gedrag naar ADHD |
|
Over- en ondergewicht |
" |
JGZ richtlijn overgewicht |
|
|
|
JGZ richtlijn ondergewicht |
|
|
|
Basismodel overgewicht van Care for obesity |
|
|
|
Basismodel overgewicht van Care for obesity |
|
Laag - en hoogbegaafdheid |
" |
Jonge hoogbegaafde kinderen |
|
|
|
kinderen met een lichtverstandelijke beperking |
|
Taal- en rekenproblemen |
" |
Informatie over dyscalculie |
|
|
|
Signalering taalachterstanden |
|
|
|
JGZ richtlijn taalontwikkeling |
|
Achterblijvende motoriek |
" |
Mijlpalen motorische ontwikkeling |
|
|
|
JGZ richtlijn motorische ontwikkeling |
|
|
|
Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek |
|
Pesten |
" |
Handreiking: van plagen tot pesten |
|
|
|
JGZ richtlijn pesten |
|
|
|
JGZ richtlijn pesten |
|
Verslavingen |
" |
Informatie over middelenmisbruik en verslaving |
|
Radicalisering |
Ondersteuning bij radicalisering |
Signalen van radicalisering |
|
|
|
Aanpak radicalisering in het onderwijs |
|
|
|
Aanpak radicalisering in het onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Genderidentiteit (twijfel over geslacht) of seksuele identiteit (twijfel over geaardheid) |
Consequenties voor de verschillende leefgebieden en ondersteuning |
Iedereen is anders |
|
|
|
COC Nederland |
|
|
|
Online leermodule over LHBTI cliënten |
|
|
|
Factsheet hoe ondersteun je LHBT jongeren |
|
|
|
Kwetsbare jongeren op school |
|
|
|
Mediaopvoeding |
|
|
|
Cyberpesten |
|
|
|
Effectiviteit mediaopvoeding |
|
|
|
Beeldverhaal over jonge kinderen |
|
|
|
Beeldverhaal over oudere kinderen |
|
|
|
Tipsheets mediaopvoeding |
|
|
|
Overlast |
|
Jeugdreclassering |
|
Wat is jeugdreclassering? |
|
Jeugdbescherming |
|
Jeugdbescherming: wie doet wat? |
|
Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten |
Ondersteunen en/of doorverwijzen |
Zie mij nu |
|
|
|
|
Opvoeding en ouderschap |
Ouderschap |
Complex ouderschap |
Informatie over ouderschap |
|
|
|
Informatie over opvoeden en opgroeien voor ouders |
|
|
|
Werken en ouderschap |
|
|
Versterken van ouderschap |
Informatie over ouderschap en het versterken van ouderschap |
|
|
|
Ouderschapstheorie |
|
|
Opvoedingstaken van ouders |
Normale ontwikkeling van kinderen |
|
|
|
Het nut van ouderschapstheorie |
|
Gezonde of ongezonde hechtingsrelaties |
Werken aan een veilige hechting |
|
|
|
|
Het belang van hechting in de ontwikkeling van het kind |
|
|
|
Hechting en antisociaal gedrag |
|
|
|
Informatie over hechting |
|
Veranderingen in de relaties binnen gezinssituatie |
Gezinsdynamiek en rolverhoudingen in samengestelde gezinnen |
Samengestelde gezinnen |
|
|
|
Kinderen van ouders met psychische problemen (KOPP) |
|
|
|
Richtlijn KOPP |
|
|
|
Wat werkt bij migrantenjeugd? |
|
|
|
Overbruggen van cultuurverschillen |
|
|
|
Kennisplatform Integratie en Samenleving |
|
|
|
Informatie over multiprobleemgezinnen |
|
|
|
Publicatie Opgroeien en opvoeden in armoede |
|
|
|
Wat werkt bij de aanpak van armoede |
|
|
|
Aanpak armoede |
|
|
|
JGZ richtlijn kindermishandeling |
|
|
|
Vormen van kindermishandeling |
|
|
|
Instrumenten kindermishandeling |
|
|
|
Richtlijn kindermishandeling |
|
|
|
Kennisdossier kindermishandeling |
|
|
|
Actielijn kindermishandeling |
|
|
|
In gesprek met kind en ouders |
|
|
|
Signalen van misbruik bij kinderen herkennen |
|
|
|
Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding |
|
|
|
Informatie over scheiding |
|
|
|
De rechtwijzer voor kinderen |
|
|
|
Richtlijn scheiding en problemen bij jeugdigen |
|
|
|
Wat werkt bij scheiding |
|
|
|
Erkende interventies |
|
|
|
Werken aan kwaliteit van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk |
|
|
Bestaande en mogelijke zorgarrangementen in de regio ten behoeve van specifieke groepen leerlingen, inclusief de toelaatbaarheid en financiering daarvoor |
Specialistische expertise in kinderopvang en peuterspeelzaalwerk |
|
|
|
Belang van onderwijs |
|
|
|
Ondersteuningsroute voortgezet onderwijs en jeugdhulp |
|
|
|
Verbinding in de praktijk - mbo |
|
|
Procedures en voorwaarden voor toelaatbaarheid tot het (voortgezet) speciaal onderwijs, sbo en praktijkonderwijs en de rol van het deskundigenadvies daarbij |
Taken en functies in multidisciplinaire samenwerking Onderwijs en jeugdhulp |
|
|
Startkwalificatie en de rol van het onderwijs bij arbeidstoeleiding voor kwetsbare jongeren |
Ondersteuningsroute primair onderwijs en jeugdhulp |
|
Afspraken over de rol van het wijkteam in scholen |
(Voorkomen van) problemen die jeugdigen tegenkomen in de continuïteit van de hulp bij de overgang van 18- naar 18+ |
Stroomschema zorg in onderwijstijd |
|
Preventieve activiteiten vanuit jeugdhulp |
|
Onderwijs- zorgarrangementen |
|
Samenwerking tussen scholen, wijkteam en Veilig Thuis bij vermoedens van onveiligheid |
|
School en wijk verbinden |
|
|
|
Welke jongeren hebben moeite werk te vinden en te behouden? |
|
|
|
Voortijdig schoolverlaten en verzuim |
|
|
|
Arbeidstoeleiding jongeren in kwetsbare posities |
|
|
|
Kwaliteit verbinding onderwijs en jeugdhulp |
|
Verbinding jeugdhulp, onderwijs en arbeidsmarkt |
Wetgeving onderwijs en kenniskaart onderwijs en arbeidsmarkt (jongerenloket) |
Publicatie Onderwijs en Jeugdhulp in verbinding |
|
Wanneer onderwijsinspectie ingeschakeld dient te worden |
Kennis over de werkwijze van de onderwijsinspectie |
Onderwijsinspectie |
|
Belang van continuïteit van de schoolloopbaan |
Wijze waarop schoolloopbaan en
onderwijsondersteuning een plek kunnen krijgen in het gezinsplan |
Handreiking: van geen zin hebben in school tot schooluitval |
|
|
|
Wat werkt bij het versterken van het sociale netwerk |
|
|
|
Mantelzorgers |
|
|
|
Vrijwilligers |
|
|
|
Een sterke basis in de wijk voor positief opgroeien |
|
|
|
Wet- en regelgeving – transformatie jeugdhulp |
|
|
|
Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming |
|
|
|
18 is ook maar een getal, omschakeling volwassenheid |
|
|
|
App: voor 18+ jongeren |
|
|
|
Kennisdossier: 16 tot 27-jarigen |
|
|
|
Factsheet familiegroepsplan |
|
|
|
Samenvattingskaart Richtlijn Samen met ouders en jeugdige beslissen over hulp |
|
|
|
Onafhankelijke cliëntondersteuning jeugdhulp |
|
Rechten van het kind |
Aanpak en doorverwijzingen bij situaties waarin kinderrechten worden geschonden |
Kinderrechten |
|
|
|
Kinderombudsman |
|
|
|
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |