Opvoeden en opgroeien
Voor een kind of een jeugdige is het van belang om warme, ondersteunende relaties te hebben met het gezin, vrienden, de school en de wijk. De basis hiervoor wordt al op jonge leeftijd gelegd. Hebben ouders vragen en problemen, dan is het van, van belang om goed stil te staan bij de vraag wat de gevolgen daarvan zijn voor de opvoeding of voor de ontwikkeling van het kind. Hierbij is het de kunst om andere leefgebieden daarbij tijdig en goed in te zetten.
- Ontwikkeling
- Opvoed- en opgroeiproblemen
- Opvoeding en ouderschap
- Samenwerkingspartners
- Wet- en regelgeving
Zoeken op deze pagina? Gebruik <Ctrl><F>.
| Kennis per bouwsteen | Professionals hebben algemene kennis op basis waarvan zij signalen kunnen herkennen | Professionals hebben specifieke – verdiepende - kennis op basis waarvan zij zelf ondersteuning kunnen bieden | Link naar kennisbron |
|---|---|---|---|
|
Ontwikkeling |
Ontwikkeling van kinderen en jeugdigen (ontwikkelingsfasen) | Kunnen bevorderen van een positieve ontwikkeling (normale ontwikkeling kinderen en jeugdigen) | Schema ontwikkelingsaspecten en omgevingsinteractie |
|
Opvoed- en opgroeiproblemen |
Meest voorkomende opvoed- en opgroeivragen en problemen (van ‘normale’ problemen tot complexe problematiek), waaronder angst, ADHD, autisme, depressie, gedragsproblemen, trauma | Betekenis van het probleem voor de opvoeding | Keuzehulp jeugd en gezin |
| Interventies, aanpakken, ondersteunende organisaties en doorverwijzing | Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming | ||
| Ontwikkelingsfactoren | Ondersteuning bij ontwikkelingsachterstand of opvoedproblemen bij jonge kinderen | Integrale vroeghulp | |
| Terugdringen van belemmerende factoren | Afweging beschermende en belemmerende factoren | Balansmodel | |
| Over- en ondergewicht | Interventies, aanpakken, ondersteunende organisaties en doorverwijzing | JGZ Richtlijnen Voeding & Groei | |
| Erkende interventies bij overgewicht | |||
| De e-learning praten over gewicht, aangeboden door JOGG | |||
| Laag- en hoogbegaafdheid | “ | Landelijk kenniscentrum LVB | |
| Kenniscentrum hoogbegaafdheid | |||
| Taal- en rekenproblemen | " | Informatie over dyscalculie | |
| Achterblijvende motoriek | " | JGZ Richtlijnen Ontwikkeling & Zintuigen | |
| Pesten | " | Pesten | |
| Verslavingen | " | Richtlijn middelengebruik | |
| Achterblijvende motoriek | " | Mijlpalen motorische ontwikkeling | |
| Pesten | " | Handreiking: van plagen tot pesten | |
| Verslavingen | " | Informatie over middelenmisbruik en verslaving | |
| Radicalisering | Ondersteuning bij radicalisering | Radicalisering | |
| Genderidentiteit (twijfel over geslacht) of seksuele identiteit (twijfel over geaardheid) | Consequenties voor de verschillende leefgebieden en ondersteuning | Iedereen is anders | |
| Seksualiteit en gender | |||
| Factsheet: hoe ondersteun je LHBT jongeren | |||
| Mediagebruik | Risicovol mediagebruik | Mediaopvoeding | |
| Jongeren die overlast bezorgen | Effectieve aanpakken | Hangjongeren | |
| Jeugdreclassering | Jeugdreclassering | ||
| Jeugdbescherming | Jeugdbescherming | ||
| Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten | Ondersteunen en/of doorverwijzen | Zie mij nu | |
|
Opvoeding en ouderschap |
Ouderschap | Versterken van het ouderschap | Opvoeden en ouderschap |
| Opvoedingstaken van ouders | Ouderschapstheorie | ||
| Gezonde of ongezonde hechtingsrelaties | Werken aan een veilige hechting | Hechting | |
| Databank Effectieve Jeugdinterventies | |||
| Veranderingen in de relaties binnen gezinssituatie | Gezinsdynamiek en rolverhoudingen in samengestelde gezinnen | Hoe vinden kinderen hun draai in een samengesteld gezin? | |
| Disfunctionele gezinssystemen (ouders die ziek zijn, loyaliteitsconflict) | Systemisch werken met gezinnen | Richtlijn Kinderen van Ouders met Psychische Problemen (KOPP) | |
| Diverse culturele verschillen in relatie met opvoeding | Gezinsdynamiek en rolverhoudingen in gezinnen met andere culturele achtergronden | Systeemgericht werken in vijf sectoren | |
| Informele opvoedsteun aan vluchtelingengezinnen | |||
| Omgaan met diversiteit | |||
| Kennisplatform Inclusief Samenleven | |||
| Multiproblematiek in gezinnen | Ondersteuning bij multiproblematiek in gezinnen | Richtlijnen gezinnen met complexe problemen voor jeugdhulp en jeugdbescherming | |
| Kinderen in armoede | Opgroeien in armoede | ||
| Wat werkt bij de aanpak van armoede | |||
| Aanpak van armoede | |||
| Kindermishandeling | Ondersteunen, doorverwijzen of melden | Richtlijn kindermishandeling | |
| Kindermishandeling | |||
| Moeizame relatie ouders en echtscheiding | Strijdniveaus in de echtscheiding (escalatieladder) en ondersteuning kind | Richtlijn scheiding | |
| Scheiding | |||
| Rechtwijzer | |||
| Kinderopvang | Kinderopvang | ||
|
Samenwerkingspartners |
Scholen in de wijk, de gemeente en hun populaties | Bestaande en mogelijke zorgarrangementen in de regio ten behoeve van specifieke groepen leerlingen, inclusief mogelijkheden voor integrale toewijzing van speciaal onderwijs, ondersteuning, jeugdhulp in de school, leerlingenvervoer, enz. en de toelaatbaarheid en financiering daarvoor | Onderwijs-zorgarrangementen |
| Doel en opzet van het ontwikkelingsperspectief en het opnemen van jeugdhulp aan jeugdige en gezin | Het ontwikkelingsperspectief | ||
| Procedures en voorwaarden voor toelaatbaarheid tot het (voortgezet) speciaal onderwijs, sbo en praktijkonderwijs en de rol van het deskundigenadvies daarbij | Speciaal onderwijs | ||
| Zorg- en ondersteuningsmogelijkheden van scholen | Startkwalificatie en de rol van het onderwijs bij arbeidstoeleiding voor kwetsbare jongeren | Ondersteuningsroute PO | |
| Ondersteuningsroute VO | |||
| Afspraken over de rol van het wijkteam in scholen | (Voorkomen van) problemen die jeugdigen tegenkomen in de continuïteit van de hulp bij de overgang van 18- naar 18+ | Hoe verbind je school en wijk? | |
| Preventieve activiteiten vanuit jeugdhulp | Van jeugd naar volwassenheid | ||
| Preventief aanbod | |||
| Samenwerking tussen scholen, wijkteam en Veilig Thuis bij vermoedens van onveiligheid | Hoe verbind je school en wijk? | ||
| Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten | (Effectieve) interventies en technieken om het sociaal netwerk te versterken bij jeugdigen en gezinnen | Schoolaanwezigheid | |
| Het sociale netwerk | |||
| School als vind- en werkplaats | Kenniskaart | ||
| Verbinding jeugdhulp, onderwijs en arbeidsmarkt | Wetgeving onderwijs en kenniskaart onderwijs en arbeidsmarkt (jongerenloket) | Jongeren toeleiden naar werk | |
| Wanneer onderwijsinspectie ingeschakeld dient te worden | Kennis over de werkwijze van de onderwijsinspectie | Onderwijsinspectie | |
| Belang van continuïteit van de schoolloopbaan | Wijze waarop schoolloopbaan en onderwijsondersteuning een plek kunnen krijgen in het gezinsplan | Schoolaanwezigheid en verzuim | |
| Betrekken van het eigen netwerk, mantelzorgers en vrijwilligers bij het gezin | Rol en werking van alle partners in de basisvoorziening | Aan de slag met het sociale netwerk | |
| Informele zorg | |||
| Bestaande jeugdorganisaties in de wijk | Pedagogische basis | ||
|
Wet- en regelgeving |
Wet- en regelgeving rond jeugdhulp | Jeugdwet | |
| Richtlijnen jeugdhulp | |||
| Belangrijke overgangsmomenten (bijvoorbeeld als je 18 wordt en op eigen benen staat) | Van jeugd naar volwassenheid | ||
| Kwikstart | |||
| Recht van gezinnen op het opstellen van een familiegroepsplan met hun omgeving | Begeleiden en opzetten van netwerkbijeenkomsten | Factsheet familiegroepsplan | |
| Richtlijn: samen met ouders beslissen over passende jeugdhulp | |||
| Onafhankelijke clientondersteuning | Cliëntondersteuning | ||
| Rechten van het kind | Aanpak en doorverwijzingen bij situaties waarin kinderrechten worden geschonden | Kinderrechten | |
| Kinderombudsman | |||
| Meldcode huiselijk geweld |